Κείμενα Aρχιμανδρίτου Βασιλείου Iβηρίτου

Το Άγιον Όρος και η παιδεία του Γένους μας

ΣΥΧΝΑ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ· ΜΗΠΩΣ ὅλο αὐτὸ ποὺ ὀνομάζομε νεοελληνικὸ πολιτισμὸ (ἤθη, ἔθιμα, παιδεία, ἀγωγή…) ἦταν κάτι καλό, εἶχε πράγματι ἀξία, ἀλήθεια καὶ ἑνότητα, ἀλλὰ ἦταν γιὰ μιὰ ἐποχὴ ποὺ πέρασε;

Μήπως ἄλλαξαν οἱ συνθῆκες τῆς ζωῆς μας τόσο καὶ ἔτσι, ποὺ ἐκ τῶν πραγμάτων εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νὰ προσαρμοσθοῦμε στὰ νέα δεδομένα;

῾Ο τεχνικὸς πολιτισμός, ἡ βιομηχανικὴ ἀνάπτυξι, τὰ μεγάλα ἀστικὰ κέντρα, τὰ μέσα ἐνημερώσεως (τηλεόρασι, τύπος), ὁ τουρισμός, ἡ εὔκολη μετακίνησι ἀνθρώπων, ἡ διακίνησι ἰδεῶν καὶ ἐμπορευμάτων, δὲν δημιουργοῦν νέες συνθῆκες ζωῆς σὲ κλίμακα παγκόσμια;

Μποροῦμε σήμερα νὰ μιλήσωμε γιὰ ἤθη καὶ ἔθιμα χωριοῦ, νησιοῦ, ἐπαρχίας, ὅπως παλιά; Δὲν ἀλλοιώνονται ὅλα; Δὲν προχωροῦμε τώρα σὲ μιὰ νέα ἀγωγή, κοινὴ γλώσσα, ἤθη, ἔθιμα, ποὺ δίδονται ἕτοιμα, μὲ νεωτερισμοὺς καὶ ρεύματα πολιτιστικὰ καὶ πολιτικὰ ποὺ ἔρχονται ἀπὸ κάποια κέντρα;

Δὲν ἔχει μιὰ ἄμεση σχέσι τὸ περιβάλλον, ὁ χῶρος ὅπου ζῆ κάποιος, μὲ τὴν ἀγωγὴ ποὺ παίρνει;

Καὶ πάλι ἡ ἀγωγή, ὁ τρόπος ποὺ ἀναπτύσσεται κάποιος, δὲν θὰ ρυθμίση ἐν πολλοῖς τὸν χαρακτήρα τῆς δημιουργίας του, τῆς τέχνης του, καὶ τὸν χῶρο τῆς ζωῆς του;

Γιὰ νὰ εἴμαστε προσγειωμένοι, αὐτὲς εἶναι, εἴτε τὸ θέλομε εἴτε ὄχι, οἱ νέες συνθῆκες ὅπου ζῆ ὁ πολὺς κόσμος, στὴν ῾Ελλάδα καὶ στὸ ἐξωτερικό. Καὶ κάθε ἄνθρωπος καὶ κάθε πολιτισμὸς δίδει ἐξετάσεις σ᾿ αὐτὸν τὸν χῶρο, μ᾿ αὐτοὺς τοὺς ὅρους ποὺ ὁρίζει ἡ νέα καὶ ἀναπόφευκτη γιὰ ὅλη τὴν ὑδρόγειο κατάστασι.

Εἶναι ἀπειλὴ ἢ εὐλογία; Εἶναι καλὸ ἢ κακό; Εἶναι καλύτερο νὰ μὴν ὑπῆρχε αὐτὴ ἡ τεχνικὴ πρόοδος; Μήπως τελικὰ δὲν εἶναι πρόοδος;

Αὐτὰ εἶναι ἐρωτήματα σοβαρά, στὰ ὁποῖα δὲν καλούμαστε τώρα νὰ ἀπαντήσωμε. Αὐτὸ ποὺ ἀντιμετωπίζομε, εἶναι τὸ πρόβλημα· τί θὰ κάνωμε;

Έκδ. 2018

1η έκδ. 1984

Σελ. 85

TOP

ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΩΝ 0